Paweł Łungin dzięki Taxi Blues i Wyspie stał się jednym z tych reżyserów, na których filmy czeka się ze szczególną niecierpliwością, a po premierze analizuje się je na wszystkie sposoby, doszukując się w nich mniej lub bardziej ukrytych przesłań. Braterstwo opowiada o ostatnich miesiącach radzieckiej interwencji w Afganistanie i oparte zostało na wspomnieniach Nikołaja Kowaliowa, byłego agenta KGB odpowiedzialnego za misje specjalne, który po upadku Kraju Rad przez jakiś czas pracował jako dyrektor Federalnej Służby Bezpieczeństwa, a następnie – od 1998 do śmierci w kwietniu 2019 roku – był wieloletnim deputowanym do Dumy Państwowej z ramienia Jedynej Rosji.
Wbrew pozorom Łungin nie nakręcił, jak się zapewne spodziewano, obrazu patriotyczno-propagandowego; starał się natomiast pokazać pełne spektrum ludzkich zachowań w obliczu nadchodzącej klęski. Na ekranie pojawiają się więc tchórze, zdrajcy i złodzieje w radzieckich mundurach, ale także – dla równowagi – żołnierze wierni ojczyźnie, a nade wszystko towarzyszom broni, gotowi dla nich zaryzykować życie. Jak chociażby dla młodego pilota Saszy, który dostaje się w ręce mudżahedinów i którego – w myśl hasła „swoich nie zostawiamy” – pułkownik Nikołaj Dmitrijewicz (czyli filmowy odpowiednik Kowalowa) stara się za wszelką cenę wyrwać z niewoli.
Mimo pewnych analogii z Morderczym Afganistanem Władimira Bortko i Dziewiątą kompanią Fiodora Bondarczuka, dzieło Łungina znacznie się od nich różni, eksponując głównie wątki społeczny i etniczny konfliktu. Zapewne nie tego oczekiwał Nikita Michałkow, który poddał film druzgocącej krytyce. Niezasłużonej!
| 1988-1989. The end of the Soviet-Afghan war. The USSR begins its withdrawal from Afghanistan. Soviet General Vasiliev's son - a pilot named Alexander gets kidnapped by the mujahideen after his airplane crashes. As a result the 108th motorized infantry division's long awaited return home gets put on hold for one last mission: bring the General's son back. Based on true events the previously untold story of the courageous and tragic withdrawal campaign (through the Salang pass) reveals the danger the horror and the complexity of human nature during wartime.
Film prezentowany w ramach: Sputnik nad Krakowem - replika 13. Sputnika nad Polską
ZWIASTUN oryginalny: