16. Festiwal Filmu Niemego - Tajemnice
16. FESTIWAL FILMU NIEMEGO - TAJEMNICE
3-6 grudnia 2015
// 16th Silent Film Festival: Mysteries
December, 3-6 2015
(click for English version)
W dniach 3-6 grudnia zapraszamy na 16. Festiwal Filmu Niemego - wyjątkowe wydarzenie muzyczno-filmowe, które przypomina lata świetności kina sprzed epoki dźwięku i dowodzi, że współczesna publiczność chce je odkrywać na nowo. Co roku organizatorzy festiwalu sprowadzają arcydzieła kina niemego z całego świata. Motywem przewodnim tegorocznej edycji, przypadającej w 120. rocznicę narodzin X Muzy, są tajemnice, mistyczne poszukiwania i dotknięcia nieznanego. Muzykę do filmów wykonają na żywo uznani artyści.
Filmy prezentowane podczas 16. edycji festiwalu balansują na granicy jawy i snu, rzeczywistości i świata fantazji, psychicznej równowagi i obłędu, doczesności i zaświatów. Dominują horrory, zarówno w europejskim, jak i amerykańskim wydaniu, jednak nie zabrakło również przedstawicieli fantastyki.
Kino grozy wiele zawdzięcza niemieckiemu ekspresjonizmowi, dlatego w programie imprezy znalazły się dzieła wybitnych twórców tego nurtu: Ręce Orlaka w reżyserii Roberta Wiene, Zmęczona śmierć Fritza Langa czy Kot i kanarek Paula Leniego - zrealizowany już w Stanach Zjednoczonych horror z akcentami komediowymi. W podobnym czasie powstał za oceanem Upiór w operze Ruperta Juliana, który uchodzi za żelazny klasyk kina grozy.
Oniryczna, bardziej subtelna stylistyka cechuje film Upadek domu Usherów - impresjonistyczny majstersztyk Jeana Epsteina, przesiąknięty freudowską symboliką dramat psychoanalityczny Tajemnice duszy w reżyserii G. W. Pabsta oraz refleksyjną opowieść Furman śmierci Victora Sjöströma, arcydzieło szwedzkiej szkoły filmowej.
Nadprzyrodzone zdolności stają się udziałem bohaterów Wampirów, odcinkowego filmu Louisa Feuillade’a, który porwał publiczność na początku ubiegłego wieku, a także Przybysza z ciemności, jednej z najbardziej niezwykłych produkcji niemych w historii czeskiej kinematografii.
Świat fantastyki odsłonią przed widzami twórcy Podróży na Księżyc - pierwszego filmu science fiction, Alicji w Krainie Czarów oraz filmu Zew Cthulhu - współczesnej adaptacji legendarnego opowiadania H. P. Lovecrafta, zrealizowanej w konwencji kina niemego.
Post scriptum do festiwalu stanowi pokaz specjalny cyfrowo odrestaurowanego polskiego dramatu Ludzie bez jutra z muzyką na żywo duetu Sza/Za z okazji obchodów 60-lecia Filmoteki Narodowej. Film przez lata był uznawany za zaginiony, a jego odkrycie okazało się prawdziwą sensacją. Pokaz w Kinie Pod Baranami odbędzie się dzień po warszawskiej premierze, 16 grudnia.
Projekcjom filmowym będzie towarzyszyć muzyka na żywo. Festiwal znany jest z nowatorskich i odważnych zestawień filmowo-muzycznych, które łączą eksperymentalne podejście z szacunkiem dla historii kina. W tym roku usłyszycie kompozycje akustyczne, elektroniczne i elektroakustyczne, stworzone zarówno przy użyciu klasycznego instrumentarium, jak i nietypowych urządzeń i przedmiotów. Festiwal otworzy występ młodego krakowskiego zespołu SALK, który proponuje minimalistyczną mieszankę muzyki elektronicznej i kameralnej. Elektronika wzbogaci również kontrabasowe solo 3FoNII, czyli Jacka Mazurkiewicza, a także aranżacje dwóch trio: Anna ZIELIŃSKA / Rafał IWAŃSKI / Wojtek JACHNA oraz Slalom (Tyciński/Weber/Zemler). Czeska grupa Neuvěřitelno oraz rodzimy producent muzyczny 1988 (Przemysław Jankowiak) to artyści, którzy w swojej twórczości nie tylko czerpią z różnych gatunków muzyki, ale także podkreślają inspiracje sztuką filmową. W nietypowym kręgu zainteresowań obracają się członkowie zespołu Malerai, komponujący utwory do języków świata. Na scenie Kina Pod Baranami pojawią się również wieloletni przyjaciele festiwalu: Semi-Invented Trio, czyli krakowski kompozytor muzyki filmowej (Pręgi, Zbliżenia, Obywatel) - Adrian Konarski w towarzystwie Sławomira Bernego (perkusja) oraz Michała Chytrzyńskiego (skrzypce), a także ulubiony taper Krakowa - profesor Lesław Lic.
Festiwal Filmu Niemego przygotował jak co roku specjalną odsłonę Baranków Dzieciom – poranków filmowych dla najmłodszych widzów organizowanych przez Kino Pod Baranami. Maluchy będą miały okazję skonstruować zabawki optyczne z czasów pionierów kina, wezmą udział w pokazie filmu niemego Podróż na Księżyc z muzyką na żywo zespołu SALK i spróbują samodzielnie stworzyć akompaniament do krótkiego fragmentu filmu.
Po raz kolejny wydarzeniem specjalnym festiwalu będzie mapping na wewnętrznej fasadzie Pałacu pod Baranami, inspirowany filmami niemymi, przygotowany przez Julie Land (MotionArt).
W sobotnią noc zapraszamy do klubu Betel na afterparty, podczas którego do filmu Alicja w Krainie Czarów zagra DJ Kixnare.
Z okazji festiwalu książka Historia Kina I: KINO NIEME (Wydawnictwo Universitas) do nabycia w Kasie Kina w promocyjnej cenie 35 zł.
Dołącz do wydarzenia na facebooku!
oficjalny hasztag: #16FFN
festiwal na facebooku TUTAJ
strona www festiwalu: www.festiwalfilmuniemego.pl
PROGRAM | PROGRAMME:
czwartek, 3 grudnia | Thursday, December 3rd
20.00 UPADEK DOMU USHERÓW
| LA CHUTE DE LA MAISON USHER | THE FALL OF THE HOUSE OF USHER
reż. Jean Epstein, Francja 1928, 66'
- muzyka na żywo | live music: SALK (PL)
Impresjonistyczny, poetycki film grozy, którego akcja rozgrywa się w posępnym dworze na odludziu. Pani domu umiera na tajemniczą chorobę, która może mieć związek z artystyczną obsesją jej męża.
// Impressionistic, poetic horror film, which takes place in a gloomy mansion in the middle of nowhere. A woman is dying of a mysterious disease that may be related to her husband's artistic obsession.
Film odrestaurowany przez La Cinémathèque Française.
piątek, 4 grudnia | Friday, December 4th
18.45 PRZYBYSZ Z CIEMNOŚCI
| PŘÍCHOZÍ Z TEMNOT | THE ARRIVAL FROM THE DARKNESS
reż. Jan Stanislav Kolár, Czechosłowacja 1921, 64'
- muzyka na żywo | live music: Neuvěřitelno (CZ)
Średniowieczna Bohemia i zagadkowa śmierć ze sztuką alchemiczną w tle. Jeden z najbardziej niezwykłych filmów niemych w historii czeskiej kinematografii.
// Medieval Bohemia, mysterious death and the art of alchemy. One of the most remarkable silent films in the history of Czech cinema.
Seans pod patronatem Czeskiego Centrum w Warszawie.
20.45 UPIÓR W OPERZE | THE PHANTOM OF THE OPERA
reż. Rupert Julian, USA 1925, 107'
- muzyka na żywo | live music: 3FoNIA (PL)
Historia miłości oszpeconego geniusza muzycznego i początkującej śpiewaczki operowej. Żelazny klasyk kina grozy.
// A love story between a deformed musical genius and a budding opera singer. Immortal classic horror film.
23.00 ZEW CTHULHU | THE CALL OF CTHULHU
reż. Andrew Leman, USA 2005, 47'
- kopia dźwiękowa | sound print
Dowód na osiągnięcie niemożliwego - spełniona współczesna ekranizacja legendarnego opowiadania H. P. Lovecrafta z monumentalną muzyką symfoniczną.
// Proof of achieving the impossible - successful contemporary film adaptation of H. P. Lovecraft's most famous story with monumental symphonic music.
sobota, 5 grudnia | Saturday, December 5th
15.00 TAJEMNICE DUSZY | GEHEIMNISSE EINER SEELE | SECRETS OF A SOUL
reż. G.W. Pabst, Niemcy 1926, 75'
- muzyka na żywo | live music: Lesław Lic (PL)
Psychoanalityczny majstersztyk nasycony freudowską symboliką. Filmowa interpretacja marzeń sennych i analiza podświadomości cierpiącego bohatera.
// Psychoanalytic masterpiece steeped with Freudian symbolism. Visual interpretation of dreams and analysis of the suffering hero’s subconsciousness.
17.00 WAMPIRY | LES VAMPIRES
reż. Louis Feuillade, Francja 1915-16, 83'
- 2 odcinki serialu | 2 episodes
- muzyka na żywo | live music: Slalom (PL)
Obrońcy porządku publicznego kontra niebezpieczna szajka, która oprócz konwencjonalnej broni stosuje także hipnozę. Kultowy serial z początku ubiegłego wieku.
// Defenders of public order versus dangerous gang, which - in addition to conventional weapons - uses hypnosis. Cult series from the beginning of the last century.
Film odrestaurowany przez Gaumont Pathé.
20.45 RĘCE ORLAKA | ORLACS HÄNDE | THE HANDS OF ORLAC
reż. Robert Wiene, Austria 1924, 112'
- muzyka na żywo | live music: Semi-Invented Trio (PL)
Kontrowersyjny eksperyment medyczny daje początek mrożącej krew w żyłach opowieści kryminalnej. Za kamerą mistrz niemieckiego ekspresjonizmu Robert Wiene.
// A controversial medical experiment results in a chilling tale of crime. Behind the camera - master of German Expressionism.
* 23.00 KIXNARE W KRAINIE CZARÓW
- afterparty w Klubie BETEL (pl. Szczepański 3)
ALICJA W KRAINIE CZARÓW | ALICE IN WONDERLAND
reż. W.W. Young, USA 1915, 42'
- muzyka na żywo | live music: Kixnare (PL)
Trzecia w historii filmowa adaptacja fantastycznej powieści Lewisa Carrolla. Starannie zaprojektowane kostiumy i oryginalna scenografia.
// The third adaptation of Lewis Carroll's fantasy novel in film history. Carefully designed costumes and original stage design.
niedziela, 6 grudnia | Sunday, December 6th
11.00 BARANKI W NIEMYM KINIE:
HISTORIA KINA - warsztaty ze Sztukolotnią
(Kids' workshop)
12.15 BARANKI W NIEMYM KINIE:
MUZYKA W NIEMYM KINIE - pokaz z muzyką na żywo & warsztaty muzyczne
PODRÓŻ NA KSIĘŻYC | LE VOYAGE DANS LA LUNE | A TRIP TO THE MOON
reż. Georges Méliès, Francja 1902, 15'
- muzyka na żywo | live music: SALK (PL)
- po seansie warsztaty muzyczne || music worskhop afterwards
Pierwszy w historii film science fiction. Ekstrawagancki pomysł, kunsztowna realizacja. Magia na ekranie i triumf ludzkiej wyobraźni.
// The first-ever science fiction film. Extravagant idea, ingenious realisation. Magic on screen and triumph of the imagination.
Seans pod patronatem Instytutu Francuskiego.
15.00 ZMĘCZONA ŚMIERĆ | DER MÜDE TOD | DESTINY
reż. Fritz Lang, Niemcy 1921, 103'
- muzyka na żywo | live music: Malerai (PL)
Przejmująca historia o miłości, dla której nawet śmierć nie stanowi przeszkody. Pierwszy ważny film w dorobku Fritza Langa.
// A story about love for which even death is not an obstacle. The first important film in Fritz Lang's achievements.
18.00 FURMAN ŚMIERCI | KÖRKARLEN | THE PHANTOM CARRIAGE
reż. Victor Sjöström, Szwecja 1921, 112'
- muzyka na żywo | live music: 1988 (PL)
Historia o winie i odkupieniu, sfilmowana z wykorzystaniem nowatorskich technik zdjęciowych. Arcydzieło szwedzkiej szkoły filmowej.
// A story of guilt and redemption, shot using innovative filming techniques. A masterpiece of the Swedish silent cinema.
20.45 KOT I KANAREK | THE CAT AND THE CANARY
reż. Paul Leni, USA 1927, 84'
- muzyka na żywo | live music: Zielińska/Iwański/Jachna (PL)
Mroczna posiadłość, a w niej pazerna rodzina zmarłego milionera oczekująca na wykonanie testamentu. Amerykański horror komediowy w stylistyce niemieckiego ekspresjonizmu.
// Greedy family of deceased millionaire gathers in a dark mansion for the execution of his will. American horror comedy in the style of German Expressionism.
MAPPING inspirowany filmami niemymi
na wewnętrznej fasadzie Pałacu pod Baranami.
| Mapping inspired by silent films on the interior façade of pod Baranami Palace.
video: Julie Land (MotionArt) & dźwięk: Szymon Folwarczny (Stealpot)
data // date: sobota, 5 grudnia | Saturday, December 5: 18.30 & 20.30
* środa, 16 grudnia | Wednesday, December 16
FESTIWALOWE POSTSCRIPTUM - premiera po latach:
20.00 LUDZIE BEZ JUTRA | PEOPLE WITH NO TOMORROW
reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 80’
- muzyka na żywo | live music: Sza/Za (PL)
Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami tragiczna historia pewnego romansu, której akcja rozgrywa się w międzywojennej Warszawie. Odnalezienie filmu po latach to prawdziwa sensacja.
// Based on actual events, a story of a tragic love affair, which takes place in Warsaw in the interwar period. Rediscovered after many years.
Współorganizacja:
Filmoteka Narodowa w Warszawie. 60 lat Filmoteki Narodowej.
Wszystkie filmy z polskimi i angielskimi napisami.
// All films with Polish and English subtitles.
(click here for English version)
BILETY | Tickets:
29 zł (normalny / regular)
23 zł (ulgowy | senior / discount)
Zew Cthulhu | The Call of Cthulhu: 20 zł | 14 zł
Karnet (10 seansów) | Entry pass (10 screenings): 110 zł
Zakupione bilety nie podlegają zwrotowi.
Ze względu na duże zainteresowanie, na seanse Festiwalu nie przyjmujemy rezerwacji.
Baranki w niemym kinie I: historia kina - 10 zł
Baranki w niemym kinie II: muzyka w niemym kinie - 15 zł
Karnet Baranki (2 spotkania) - 20 zł
Bilety dostępne w kasach Kina oraz ONLINE (opłata internetowa: 1 zł)
Aby zakupić Karnet online - prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl .
BETEL Kixnare w Krainie Czarów - wstęp wolny | free entrance
O MUZYKACH | ABOUT THE MUSICIANS:
1988
Solowy projekt Przemysława Jankowiaka (SYNY, Etamski), muzyka i producenta tworzącego brzmienia o niepowtarzalnym klimacie z wpływami hip-hopu, dubu i analogowej elektroniki. // Musician and producer, a well-known figure on the Polish experimental scene. Deeply rooted in hip-hop, dub and electronics.
3FoNIA
Solowy projekt Jacka Mazurkiewicza, w którym głównym źródłem dźwięków jest kontrabas - naturalny lub preparowany na wiele sposobów. // A musical project, where the main source of sound is a contrabass – natural or formulated.
KIXNARE
Niezwykle kreatywny, znany i lubiany krakowski DJ i producent muzyczny. Podąża drogą współczesnej elektroniki łącząc elementy niemal każdego gatunku. // A popular DJ and music producer from Krakow. He is very creative and takes inspiration from nearly every realm of sound.
LESŁAW LIC
Wyrazista postać krakowskiego świata muzycznego. Pianista, klarnecista, saksofonista, aranżer, kompozytor, pedagog, ulubiony taper Krakowa. // Well-known Krakow musician. Pianist, clarinetist, saxophonist, arranger, composer, pedagogue.
MALERAI
Trio - klarnet, skrzypce i wiolonczela - konsekwentnie realizujące pomysł grania muzyki do języków świata. // An unconventional trio - consisting of clarinet, violin and cello - which follows the dream of playing music inspired by entire world.
NEUVĚŘITELNO
Mieszanka rocka, jazzu i swingu, motywów folkowych i klasyki. Muzycy wykorzystują instrumenty akustyczne (gitara, kontrabas, mandolina, bębny, kalimba), eksperymentują z głosem, perkusjonaliami i nietypowymi przedmiotami. // A mixture of music styles: rock, jazz, swing, blues, traditional folk themes and classical music. Guitar, contrabass, mandolin, drums and kalimba, as well as voices, percussions and all sorts of artefacts.
SALK
Krakowskie trio, które w swoich osobistych piosenkach łączy minimalistyczne dźwięki fortepianu i gitary basowej z dużą dawką przestrzennej elektroniki. // Minimalist sounds of piano and bass guitar with a large dose of spatial electronics.
SEMI-INVENTED TRIO (Konarski/Chytrzyński/Berny)
Muzyka Adriana Konarskiego, kompozytora muzyki filmowej i teatralnej, ma rozpoznawalny, melodyjny styl. Po raz kolejny na FFN ze Sławomirem Bernym (perkusja) i Michałem Chytrzyńskim (skrzypce). // Adrian Konarski - a film, TV and theatre music composer. Back at the Festival with Sławomir Berny (drums) and Michał Chytrzyński (violin).
SLALOM (Tyciński/Weber/Zemler)
Trio wyróżniające się nietypowym instrumentarium. Eklektyczne kompozycje, w których eksperymenty barwowe przeplatane są z elementami rocka, country i muzyki improwizowanej. // Synthesizers, percussion and live sampling techniques; an interesting mixture of merry psychedelia rooted in improv, krautrock, country and 1990s alternative music.
SZA/ZA
Klarnet i skrzypce, głos, analogowe efekty zapętleń oraz delikatnych przetworzeń. // Clarinet and violin, voice, analogue loop effects and gentle remixes.
Anna ZIELIŃSKA / Rafał IWAŃSKI / Wojtek JACHNA
Trio łączące wybitne osobowości o rzetelnym wykształceniu muzycznym. W nowatorski sposób wykorzystują brzmienia zarówno instrumentów akustycznych, jak i elektroniki. // Three outstanding musicians united by their passion for music. Innovative combination of violin and trumpet with electronics.
SPOT:
ORGANIZATORZY:
MECENASI:
PARTNERZY:
PATRONI:
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.
Festival design: Eternal Monkeys
3-6 grudnia 2015
// 16th Silent Film Festival: Mysteries
December, 3-6 2015
(click for English version)
W dniach 3-6 grudnia zapraszamy na 16. Festiwal Filmu Niemego - wyjątkowe wydarzenie muzyczno-filmowe, które przypomina lata świetności kina sprzed epoki dźwięku i dowodzi, że współczesna publiczność chce je odkrywać na nowo. Co roku organizatorzy festiwalu sprowadzają arcydzieła kina niemego z całego świata. Motywem przewodnim tegorocznej edycji, przypadającej w 120. rocznicę narodzin X Muzy, są tajemnice, mistyczne poszukiwania i dotknięcia nieznanego. Muzykę do filmów wykonają na żywo uznani artyści.
Filmy prezentowane podczas 16. edycji festiwalu balansują na granicy jawy i snu, rzeczywistości i świata fantazji, psychicznej równowagi i obłędu, doczesności i zaświatów. Dominują horrory, zarówno w europejskim, jak i amerykańskim wydaniu, jednak nie zabrakło również przedstawicieli fantastyki.
Kino grozy wiele zawdzięcza niemieckiemu ekspresjonizmowi, dlatego w programie imprezy znalazły się dzieła wybitnych twórców tego nurtu: Ręce Orlaka w reżyserii Roberta Wiene, Zmęczona śmierć Fritza Langa czy Kot i kanarek Paula Leniego - zrealizowany już w Stanach Zjednoczonych horror z akcentami komediowymi. W podobnym czasie powstał za oceanem Upiór w operze Ruperta Juliana, który uchodzi za żelazny klasyk kina grozy.
Oniryczna, bardziej subtelna stylistyka cechuje film Upadek domu Usherów - impresjonistyczny majstersztyk Jeana Epsteina, przesiąknięty freudowską symboliką dramat psychoanalityczny Tajemnice duszy w reżyserii G. W. Pabsta oraz refleksyjną opowieść Furman śmierci Victora Sjöströma, arcydzieło szwedzkiej szkoły filmowej.
Nadprzyrodzone zdolności stają się udziałem bohaterów Wampirów, odcinkowego filmu Louisa Feuillade’a, który porwał publiczność na początku ubiegłego wieku, a także Przybysza z ciemności, jednej z najbardziej niezwykłych produkcji niemych w historii czeskiej kinematografii.
Świat fantastyki odsłonią przed widzami twórcy Podróży na Księżyc - pierwszego filmu science fiction, Alicji w Krainie Czarów oraz filmu Zew Cthulhu - współczesnej adaptacji legendarnego opowiadania H. P. Lovecrafta, zrealizowanej w konwencji kina niemego.
Post scriptum do festiwalu stanowi pokaz specjalny cyfrowo odrestaurowanego polskiego dramatu Ludzie bez jutra z muzyką na żywo duetu Sza/Za z okazji obchodów 60-lecia Filmoteki Narodowej. Film przez lata był uznawany za zaginiony, a jego odkrycie okazało się prawdziwą sensacją. Pokaz w Kinie Pod Baranami odbędzie się dzień po warszawskiej premierze, 16 grudnia.
Projekcjom filmowym będzie towarzyszyć muzyka na żywo. Festiwal znany jest z nowatorskich i odważnych zestawień filmowo-muzycznych, które łączą eksperymentalne podejście z szacunkiem dla historii kina. W tym roku usłyszycie kompozycje akustyczne, elektroniczne i elektroakustyczne, stworzone zarówno przy użyciu klasycznego instrumentarium, jak i nietypowych urządzeń i przedmiotów. Festiwal otworzy występ młodego krakowskiego zespołu SALK, który proponuje minimalistyczną mieszankę muzyki elektronicznej i kameralnej. Elektronika wzbogaci również kontrabasowe solo 3FoNII, czyli Jacka Mazurkiewicza, a także aranżacje dwóch trio: Anna ZIELIŃSKA / Rafał IWAŃSKI / Wojtek JACHNA oraz Slalom (Tyciński/Weber/Zemler). Czeska grupa Neuvěřitelno oraz rodzimy producent muzyczny 1988 (Przemysław Jankowiak) to artyści, którzy w swojej twórczości nie tylko czerpią z różnych gatunków muzyki, ale także podkreślają inspiracje sztuką filmową. W nietypowym kręgu zainteresowań obracają się członkowie zespołu Malerai, komponujący utwory do języków świata. Na scenie Kina Pod Baranami pojawią się również wieloletni przyjaciele festiwalu: Semi-Invented Trio, czyli krakowski kompozytor muzyki filmowej (Pręgi, Zbliżenia, Obywatel) - Adrian Konarski w towarzystwie Sławomira Bernego (perkusja) oraz Michała Chytrzyńskiego (skrzypce), a także ulubiony taper Krakowa - profesor Lesław Lic.
Festiwal Filmu Niemego przygotował jak co roku specjalną odsłonę Baranków Dzieciom – poranków filmowych dla najmłodszych widzów organizowanych przez Kino Pod Baranami. Maluchy będą miały okazję skonstruować zabawki optyczne z czasów pionierów kina, wezmą udział w pokazie filmu niemego Podróż na Księżyc z muzyką na żywo zespołu SALK i spróbują samodzielnie stworzyć akompaniament do krótkiego fragmentu filmu.
Po raz kolejny wydarzeniem specjalnym festiwalu będzie mapping na wewnętrznej fasadzie Pałacu pod Baranami, inspirowany filmami niemymi, przygotowany przez Julie Land (MotionArt).
W sobotnią noc zapraszamy do klubu Betel na afterparty, podczas którego do filmu Alicja w Krainie Czarów zagra DJ Kixnare.
Z okazji festiwalu książka Historia Kina I: KINO NIEME (Wydawnictwo Universitas) do nabycia w Kasie Kina w promocyjnej cenie 35 zł.
Dołącz do wydarzenia na facebooku!
oficjalny hasztag: #16FFN
festiwal na facebooku TUTAJ
strona www festiwalu: www.festiwalfilmuniemego.pl
PROGRAM | PROGRAMME:
czwartek, 3 grudnia | Thursday, December 3rd
20.00 UPADEK DOMU USHERÓW
| LA CHUTE DE LA MAISON USHER | THE FALL OF THE HOUSE OF USHER
reż. Jean Epstein, Francja 1928, 66'
- muzyka na żywo | live music: SALK (PL)
Impresjonistyczny, poetycki film grozy, którego akcja rozgrywa się w posępnym dworze na odludziu. Pani domu umiera na tajemniczą chorobę, która może mieć związek z artystyczną obsesją jej męża.
// Impressionistic, poetic horror film, which takes place in a gloomy mansion in the middle of nowhere. A woman is dying of a mysterious disease that may be related to her husband's artistic obsession.
Film odrestaurowany przez La Cinémathèque Française.
piątek, 4 grudnia | Friday, December 4th
18.45 PRZYBYSZ Z CIEMNOŚCI
| PŘÍCHOZÍ Z TEMNOT | THE ARRIVAL FROM THE DARKNESS
reż. Jan Stanislav Kolár, Czechosłowacja 1921, 64'
- muzyka na żywo | live music: Neuvěřitelno (CZ)
Średniowieczna Bohemia i zagadkowa śmierć ze sztuką alchemiczną w tle. Jeden z najbardziej niezwykłych filmów niemych w historii czeskiej kinematografii.
// Medieval Bohemia, mysterious death and the art of alchemy. One of the most remarkable silent films in the history of Czech cinema.
Seans pod patronatem Czeskiego Centrum w Warszawie.
20.45 UPIÓR W OPERZE | THE PHANTOM OF THE OPERA
reż. Rupert Julian, USA 1925, 107'
- muzyka na żywo | live music: 3FoNIA (PL)
Historia miłości oszpeconego geniusza muzycznego i początkującej śpiewaczki operowej. Żelazny klasyk kina grozy.
// A love story between a deformed musical genius and a budding opera singer. Immortal classic horror film.
23.00 ZEW CTHULHU | THE CALL OF CTHULHU
reż. Andrew Leman, USA 2005, 47'
- kopia dźwiękowa | sound print
Dowód na osiągnięcie niemożliwego - spełniona współczesna ekranizacja legendarnego opowiadania H. P. Lovecrafta z monumentalną muzyką symfoniczną.
// Proof of achieving the impossible - successful contemporary film adaptation of H. P. Lovecraft's most famous story with monumental symphonic music.
sobota, 5 grudnia | Saturday, December 5th
15.00 TAJEMNICE DUSZY | GEHEIMNISSE EINER SEELE | SECRETS OF A SOUL
reż. G.W. Pabst, Niemcy 1926, 75'
- muzyka na żywo | live music: Lesław Lic (PL)
Psychoanalityczny majstersztyk nasycony freudowską symboliką. Filmowa interpretacja marzeń sennych i analiza podświadomości cierpiącego bohatera.
// Psychoanalytic masterpiece steeped with Freudian symbolism. Visual interpretation of dreams and analysis of the suffering hero’s subconsciousness.
17.00 WAMPIRY | LES VAMPIRES
reż. Louis Feuillade, Francja 1915-16, 83'
- 2 odcinki serialu | 2 episodes
- muzyka na żywo | live music: Slalom (PL)
Obrońcy porządku publicznego kontra niebezpieczna szajka, która oprócz konwencjonalnej broni stosuje także hipnozę. Kultowy serial z początku ubiegłego wieku.
// Defenders of public order versus dangerous gang, which - in addition to conventional weapons - uses hypnosis. Cult series from the beginning of the last century.
Film odrestaurowany przez Gaumont Pathé.
20.45 RĘCE ORLAKA | ORLACS HÄNDE | THE HANDS OF ORLAC
reż. Robert Wiene, Austria 1924, 112'
- muzyka na żywo | live music: Semi-Invented Trio (PL)
Kontrowersyjny eksperyment medyczny daje początek mrożącej krew w żyłach opowieści kryminalnej. Za kamerą mistrz niemieckiego ekspresjonizmu Robert Wiene.
// A controversial medical experiment results in a chilling tale of crime. Behind the camera - master of German Expressionism.
* 23.00 KIXNARE W KRAINIE CZARÓW
- afterparty w Klubie BETEL (pl. Szczepański 3)
ALICJA W KRAINIE CZARÓW | ALICE IN WONDERLAND
reż. W.W. Young, USA 1915, 42'
- muzyka na żywo | live music: Kixnare (PL)
Trzecia w historii filmowa adaptacja fantastycznej powieści Lewisa Carrolla. Starannie zaprojektowane kostiumy i oryginalna scenografia.
// The third adaptation of Lewis Carroll's fantasy novel in film history. Carefully designed costumes and original stage design.
niedziela, 6 grudnia | Sunday, December 6th
11.00 BARANKI W NIEMYM KINIE:
HISTORIA KINA - warsztaty ze Sztukolotnią
(Kids' workshop)
12.15 BARANKI W NIEMYM KINIE:
MUZYKA W NIEMYM KINIE - pokaz z muzyką na żywo & warsztaty muzyczne
PODRÓŻ NA KSIĘŻYC | LE VOYAGE DANS LA LUNE | A TRIP TO THE MOON
reż. Georges Méliès, Francja 1902, 15'
- muzyka na żywo | live music: SALK (PL)
- po seansie warsztaty muzyczne || music worskhop afterwards
Pierwszy w historii film science fiction. Ekstrawagancki pomysł, kunsztowna realizacja. Magia na ekranie i triumf ludzkiej wyobraźni.
// The first-ever science fiction film. Extravagant idea, ingenious realisation. Magic on screen and triumph of the imagination.
Seans pod patronatem Instytutu Francuskiego.
15.00 ZMĘCZONA ŚMIERĆ | DER MÜDE TOD | DESTINY
reż. Fritz Lang, Niemcy 1921, 103'
- muzyka na żywo | live music: Malerai (PL)
Przejmująca historia o miłości, dla której nawet śmierć nie stanowi przeszkody. Pierwszy ważny film w dorobku Fritza Langa.
// A story about love for which even death is not an obstacle. The first important film in Fritz Lang's achievements.
18.00 FURMAN ŚMIERCI | KÖRKARLEN | THE PHANTOM CARRIAGE
reż. Victor Sjöström, Szwecja 1921, 112'
- muzyka na żywo | live music: 1988 (PL)
Historia o winie i odkupieniu, sfilmowana z wykorzystaniem nowatorskich technik zdjęciowych. Arcydzieło szwedzkiej szkoły filmowej.
// A story of guilt and redemption, shot using innovative filming techniques. A masterpiece of the Swedish silent cinema.
20.45 KOT I KANAREK | THE CAT AND THE CANARY
reż. Paul Leni, USA 1927, 84'
- muzyka na żywo | live music: Zielińska/Iwański/Jachna (PL)
Mroczna posiadłość, a w niej pazerna rodzina zmarłego milionera oczekująca na wykonanie testamentu. Amerykański horror komediowy w stylistyce niemieckiego ekspresjonizmu.
// Greedy family of deceased millionaire gathers in a dark mansion for the execution of his will. American horror comedy in the style of German Expressionism.
MAPPING inspirowany filmami niemymi
na wewnętrznej fasadzie Pałacu pod Baranami.
| Mapping inspired by silent films on the interior façade of pod Baranami Palace.
video: Julie Land (MotionArt) & dźwięk: Szymon Folwarczny (Stealpot)
data // date: sobota, 5 grudnia | Saturday, December 5: 18.30 & 20.30
* środa, 16 grudnia | Wednesday, December 16
FESTIWALOWE POSTSCRIPTUM - premiera po latach:
20.00 LUDZIE BEZ JUTRA | PEOPLE WITH NO TOMORROW
reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 80’
- muzyka na żywo | live music: Sza/Za (PL)
Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami tragiczna historia pewnego romansu, której akcja rozgrywa się w międzywojennej Warszawie. Odnalezienie filmu po latach to prawdziwa sensacja.
// Based on actual events, a story of a tragic love affair, which takes place in Warsaw in the interwar period. Rediscovered after many years.
Współorganizacja:
Filmoteka Narodowa w Warszawie. 60 lat Filmoteki Narodowej.
Wszystkie filmy z polskimi i angielskimi napisami.
// All films with Polish and English subtitles.
(click here for English version)
BILETY | Tickets:
29 zł (normalny / regular)
23 zł (ulgowy | senior / discount)
Zew Cthulhu | The Call of Cthulhu: 20 zł | 14 zł
Karnet (10 seansów) | Entry pass (10 screenings): 110 zł
Zakupione bilety nie podlegają zwrotowi.
Ze względu na duże zainteresowanie, na seanse Festiwalu nie przyjmujemy rezerwacji.
Baranki w niemym kinie I: historia kina - 10 zł
Baranki w niemym kinie II: muzyka w niemym kinie - 15 zł
Karnet Baranki (2 spotkania) - 20 zł
Bilety dostępne w kasach Kina oraz ONLINE (opłata internetowa: 1 zł)
Aby zakupić Karnet online - prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl .
BETEL Kixnare w Krainie Czarów - wstęp wolny | free entrance
O MUZYKACH | ABOUT THE MUSICIANS:
1988
Solowy projekt Przemysława Jankowiaka (SYNY, Etamski), muzyka i producenta tworzącego brzmienia o niepowtarzalnym klimacie z wpływami hip-hopu, dubu i analogowej elektroniki. // Musician and producer, a well-known figure on the Polish experimental scene. Deeply rooted in hip-hop, dub and electronics.
3FoNIA
Solowy projekt Jacka Mazurkiewicza, w którym głównym źródłem dźwięków jest kontrabas - naturalny lub preparowany na wiele sposobów. // A musical project, where the main source of sound is a contrabass – natural or formulated.
KIXNARE
Niezwykle kreatywny, znany i lubiany krakowski DJ i producent muzyczny. Podąża drogą współczesnej elektroniki łącząc elementy niemal każdego gatunku. // A popular DJ and music producer from Krakow. He is very creative and takes inspiration from nearly every realm of sound.
LESŁAW LIC
Wyrazista postać krakowskiego świata muzycznego. Pianista, klarnecista, saksofonista, aranżer, kompozytor, pedagog, ulubiony taper Krakowa. // Well-known Krakow musician. Pianist, clarinetist, saxophonist, arranger, composer, pedagogue.
MALERAI
Trio - klarnet, skrzypce i wiolonczela - konsekwentnie realizujące pomysł grania muzyki do języków świata. // An unconventional trio - consisting of clarinet, violin and cello - which follows the dream of playing music inspired by entire world.
NEUVĚŘITELNO
Mieszanka rocka, jazzu i swingu, motywów folkowych i klasyki. Muzycy wykorzystują instrumenty akustyczne (gitara, kontrabas, mandolina, bębny, kalimba), eksperymentują z głosem, perkusjonaliami i nietypowymi przedmiotami. // A mixture of music styles: rock, jazz, swing, blues, traditional folk themes and classical music. Guitar, contrabass, mandolin, drums and kalimba, as well as voices, percussions and all sorts of artefacts.
SALK
Krakowskie trio, które w swoich osobistych piosenkach łączy minimalistyczne dźwięki fortepianu i gitary basowej z dużą dawką przestrzennej elektroniki. // Minimalist sounds of piano and bass guitar with a large dose of spatial electronics.
SEMI-INVENTED TRIO (Konarski/Chytrzyński/Berny)
Muzyka Adriana Konarskiego, kompozytora muzyki filmowej i teatralnej, ma rozpoznawalny, melodyjny styl. Po raz kolejny na FFN ze Sławomirem Bernym (perkusja) i Michałem Chytrzyńskim (skrzypce). // Adrian Konarski - a film, TV and theatre music composer. Back at the Festival with Sławomir Berny (drums) and Michał Chytrzyński (violin).
SLALOM (Tyciński/Weber/Zemler)
Trio wyróżniające się nietypowym instrumentarium. Eklektyczne kompozycje, w których eksperymenty barwowe przeplatane są z elementami rocka, country i muzyki improwizowanej. // Synthesizers, percussion and live sampling techniques; an interesting mixture of merry psychedelia rooted in improv, krautrock, country and 1990s alternative music.
SZA/ZA
Klarnet i skrzypce, głos, analogowe efekty zapętleń oraz delikatnych przetworzeń. // Clarinet and violin, voice, analogue loop effects and gentle remixes.
Anna ZIELIŃSKA / Rafał IWAŃSKI / Wojtek JACHNA
Trio łączące wybitne osobowości o rzetelnym wykształceniu muzycznym. W nowatorski sposób wykorzystują brzmienia zarówno instrumentów akustycznych, jak i elektroniki. // Three outstanding musicians united by their passion for music. Innovative combination of violin and trumpet with electronics.
SPOT:
ORGANIZATORZY:
MECENASI:
PARTNERZY:
PATRONI:
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.
Festival design: Eternal Monkeys