kpb

Camille Claudel 1915

tytuł oryginalny: Camille Claudel 1915

reżyseria: Bruno Dumont
aktorzy: Juliette Binoche, Jean-Luc Vincent, Robert Leroy, Emmanuel Kauffman, Marion Keller, Armelle Leroy-Rolland

czas trwania: 95 min.
produkcja: Francja 2013
premiera: 2014-04-25
język: francuski
napisy: polskie
in French with Polish subtitles
info: Pokaz na dziedzińcu

MFF w Berlinie 2013: konkurs główny, selekcja oficjalna
MFF w Stambule 2013: nagroda FIPRESCI
Europejski Festiwal Filmowy w Brukseli 2013: Nagroda Specjalna Jury dla najlepszego europejskiego filmu fabularnego
Festiwal Filmowy Black Nights w Tallinnie 2013: Nagroda Jury dla najlepszej aktorki (Juliette Binoche)

Nagrody Louisa Delluca 2013: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu
Nagrody Lumiere 2013: nominacja do nagrody dla najlepszej aktorki (Juliette Binoche)

Akcja filmu rozpoczyna się w 1915 roku. Wysłana przez rodzinę do ośrodka dla obłąkanych na południu Francji rzeźbiarka Camille Claudel (fenomenalna Juliette Binoche) czeka na odwiedziny swojego brata, Paula. Opuszczona przez najbliższych, dręczona obsesjami, miota się między paranoją a apatią.

Jeden z najważniejszych współczesnych francuskich reżyserów Bruno Dumont pokazuje, jak wokół bohaterki wznoszą się kolejne mury. Otaczają ją zimne ściany szpitala i pozbawieni władzy nad swoim życiem pensjonariusze. Jej zmysły wykrzywia nadwrażliwość, sprzeciw wobec losu, skazującego odmienne jednostki na zamknięcie. Smutkiem przejmuje obojętność ukochanego brata Camille, poety, zachwyconego dobrocią i mądrością Boga, a nie potrafiącego dostrzec cierpienia siostry. Claudel spędziła w ośrodku następne 30 lat życia, definitywnie zrywając ze sztuką.

 

PRASA O FILMIE:

Jest w jego filmach paradoksalny rys: z jednej strony pokazują pułapkę religii i nędzę człowieka, a zarazem wydają się przeniknięte czysto chrześcijańskim współczuciem. Camille Claudel 1915 ma najlepsze cechy jego kina. Jest arcydziełem Dumonta. W niczym nie przypomina dawnego biograficznego filmu z Isabelle Adjani o burzliwym życiu rzeźbiarki zakochanej w Rodinie i przez niego zdradzonej.
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza

Doświadczenie jest więcej niż satysfakcjonujące, Binoche oferuje tu jedną ze swoich najpiękniejszych ról, być może najpiękniejszych ze wszystkich.
Jacques Mandelbaum, Le Monde

Bez efekciarstwa, z pokorą Dumont zrealizował swój najbardziej poruszający film, pełny empatii do swoich bohaterów.
Jean-Baptiste Morain, Les Inrockuptibles

 

REŻYSER O FILMIE:

Podobał mi się fakt, że nic nie wiemy o życiu Claudel podczas choroby, z tego okresu pozostały jedynie medyczne notatki. Przemówiła do mnie wizja tworzenia scenariusza z niczego. Robię film o osobie, która niczym się nie zajmuje i to mnie przekonuje – kinematograficznie. Uważam, że to wyjątkowo interesujące - robić film o połączonych: chorobie i bezczynności.

 

Film prezentowany w ramach: Camille Claudel 1915 - pokaz na dziedzińcu

(Wcześniej: Letnie Tanie Kinobranie 2014, 
tydzień 4: Być kobietą oraz T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée 2014)

 

TEASER (z angielskimi napisami):

Bookmark and Share