kpb

51. Krakowski Festiwal Filmowy: 28 maja

51. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY

PROGRAM projekcji w Kinie Pod Baranami
:

C - Sala Czerwona
N - Sala Niebieska


sobota, 28 maja

12.00  SHORT MATTERS 2
(110’)
ŚwiatłaLights, reż. Giulio Ricciarelli, Niemcy 2009, 14' (fab.) 

EFA Short Film Nominee Valladolid 2010
Film Światła jest komedią. Opowiada historię policjanta z małego miasteczka, który marzy o tym, aby zostać bohaterem. Jedyny szkopuł leży w tym, że w tej spokojnej wiosce na końcu świata nie ma możliwości na wykazanie się bohaterstwem. A więc postanawia on wziąć sprawy w swoje ręce.
Droga Marii | Maria's Way, reż. Anne Milne, Wielka Brytania / Hiszpania 2009, 16’ (dok.)

EFA Short Film Nominee Edinburgh 2010
Droga Marii
to dokument z kategorii obserwacji, w którym możemy zobaczyć kim jest nowoczesny pielgrzym oraz kobieta oczekująca na ich przybycie na swoim małym odcinku Camino de Santiago.
Tu jestem | I’m Here, reż. Bálint Szimler, Węgry 2010, 36' (fab.)
EFA Short Film Nominee Drama 2010
Viktor nie może spać, a więc spaceruje po całym mieście. Spotyka różnych przyjaciół, jak również nieznane osoby. Czegoś szuka. Podobnie jak my wszyscy.
Z miłości | Out of Love, reż. Birgitte Staermose, Dania 2009, 29' (dok.)

EFA Short Film Nominee Rotterdam 2010
Łącząc dokument i fabułę, film Z miłości przedstawia życie dzieci próbujących przetrwać po wojnie w Kosowie sprzedając papierosy na ulicach. Poprzez monologi dzieci wygłaszane na tle upiornej Pristiny, poznajemy ich wciągającą i smutną historię pamięci, utraty i strachu.
Świat zewnętrzny | The External World, reż. David O'Reilly, Niemcy 2010, 15' (anim.)

EFA Short Film Nominee Venice 2010
Chłopiec uczy się grać na pianinie.

C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 5 (59’)
Cały świat jest wąskim mostem | The Whole World Is a Narrow Bridge, reż. Dušan Hudec, Słowacja / Izrael, 59’ (dok.)

Osnuta wokół pamiątkowych fotografii prywatna historia społeczności słowackich Żydów; opowieść poświęcona postaci Jána Mozoláka, który w trakcie wojny uratował życie czternastu spośród nich. Czy Jossi Steiner byłby dziś rabinem Koszyc, gdyby nie znalazł schronienia w piwnicy "słowackiego Schindlera”? Wzruszająca i równocześnie gorzka opowieść o przetrwaniu, intymna Lista Mozoláka.

N  15.30  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 8 (106’)
Niewidzialna granica, reż. Haukur M Hrafnsson, Polska 2011, 9’ (dok.)
Mówi się, że jesteśmy narodem indywidualistów. Ten dokument pokazuje konsekwencje tak sformułowanej konstatacji. Ulica Cyganka, na której mieszkają bohaterowie filmu, to współczesna Polska w pigułce. Młodzi i starzy, biedni żyjący naprzeciwko bogatych. Każdy z inną historią, wszyscy pozamykani we własnych, małych światach i nie potrafiący zbudować lokalnej społeczności. Obserwacje twórcy dokumentu, obcokrajowca, zdają się sugerować, że Polaków oddziela od siebie jakaś niewidzialna granica.
Świetlik. Spółdzielnia usług wysokościowych, reż. Jacek Knopp, Polska 2010, 52’ (dok.)
W 1983 roku, w czasie stanu wojennego, grupa absolwentów studiów prawniczych postanowiła założyć w Gdańsku spółdzielnię usług wysokościowych „Świetlik”, której celem było w dużej mierze pomaganie osobom represjonowanym. Nikt wtedy nie przypuszczał, że wśród pracowników znajdą się przyszli posłowie, senatorowie, marszałkowie Sejmu i Senatu oraz premier RP. Film opowiada historię spółdzielni, która połączyła losy wielu znanych ludzi. 
Wciąż wierzę, reż. Magdalena Mosiewicz, Polska 2011, 46’ (dok.)
Ewa Hołuszko to postać niezwykła. W latach 80. XX wieku, jeszcze jako Marek Hołuszko, była czynnym działaczem Solidarności. Po 1989 roku nie skorzystała jednak w pełni z wywalczonej wolności – miejsce komunizmu zajął inny, trudniejszy do pokonania wróg: nietolerancja i wykluczenie. Dokonana korekcja płci uświadomiła jej, jak dużo jeszcze brakuje polskiemu społeczeństwu do pełnej wolności. Mimo to wciąż wierzy, że możliwe jest życie w innej Polsce – wolnej od stygmatyzacji, szykanowania i uprzedzeń wobec innych.

C  17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 5 (73’)
Moja długoletnia przyjaciółka | My Long Distance Friend, reż. Carina Molier, Maria Mok, 73’

OG jest piękną, młodą kobietą, która błąkała się po Europie odkąd wyjechała z Zimbabwe w wieku 9 lat. Od tego czasu walczy o przetrwanie, ciągle poszukując równowagi w życiu. Stara się także odzyskać opiekę nad córką, którą jej odebrano w młodości. Reżyserka Carina Molier - jej długoletnia przyjaciółka - towarzyszy swojej bohaterce w dążeniu do zjednoczenia z dzieckiem. Moja długoletnia przyjaciółka to film o wykorzenieniu, tęsknocie za bezpieczeństwem i bliskością w zglobalizowanym i nieprzyjaznym świecie.

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 9 (97’)
Protozoa, rez. Anita Kwiatkowska-Naqvi, Polska 2010, 6’ (anim.)

Przez okular mikroskopu obserwujemy rozgrywający się na laboratoryjnym szkiełku niesamowity, abstrakcyjno-figuratywny spektakl. Jego bohaterem jest człowiek, który oglądany w tak dużym powiększeniu odsłania swoje zwierzęce oblicze. Studentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi w swoim pierwszorocznym filmie umiejętnie połączyła klarowność narracji z eksperymentalną, animowaną w kisielu, plastyką. 
Co się wydarzyło na wyspie Pam, reż. Eliza Kubarska, Polska 2010, 30’ (dok.)

Eliza Kubarska i David Kaszlikowski to para polskich alpinistów - i para także w życiu. Wyruszają w głąb fiordów południowej Grenlandii, żeby zdobyć najwyższy klif świata. Ściana klifu dostępna jest tylko od strony morza: muszą podpłynąć pod nią kajakami, żeby rozpocząć wspinaczkę. Są zdani tylko na siebie. Realizacja ich celu to tylko jeden z tematów filmu, śledzimy też historię o miłości, wolności, walce ze swoimi słabościami. Film realizowany był przez trzy lata, w trakcie dwóch wypraw na Grenlandię.
Twarze, reż. Sylwester Mazurek, Polska 2010, 9’ (anim.)

Enigmatyczny, unikający dosłowności animowany traktat na temat unifikacji i problemu tożsamości. Zagubiony w labiryncie powiązań i samotny w tłumie jednakowych postaci bez twarzy, bohater próbuje ocalić swoją podmiotowość. Surrealistyczna, nawiązująca do mitologii, nieśpieszna narracja, rozegrana w łączącej różne techniki animacji plastyce, rozbrzmiewa w pełni dzięki refleksyjnej muzyce Emila Wojtackiego.
Druga strona plakatu, reż. Marcin Latałło, Polska 2010, 52’ (dok.)

Film dokumen­talny o prze­mianach i wpływie przeszłości na współczesne społeczeństwo polskie. A wszystko opowiedziane przez pryzmat pol­skiego plakatu. Bohaterka, studentka grafiki odkrywa przed widzem teraźniejszość, lecz również dzieje jednego z istotniejszych nurtów grafiki XX wieku: polskiej szkoły plakatu. Film porusza zagadnienia artystyczne, które często są odzwierciedleniem sytuacji historycznej i opowiadają o spo­łeczeń­stwie, kul­turze i historii we współ­czesnej Europie.

C  19.30  KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE 5 (72’)
Kochając Sophię | Loving Sophia, reż. Ohad Itach, Izrael, 72’

Sophia jest córką mołdawskich emigrantów, którzy na początku lat 90. przenieśli się do Izraela. Dziewczyna, która wychowywała się w rodzinie o artystycznych aspiracjach szybko związała swoje losy z muzyką, występując jako liderka kapeli folk-rockowej. Narkotykowe uzależnienie przerwało błyskotliwą karierę zespołu, a Sophię popchnęło do prostytucji. Film jest historią jej zmagań z nałogiem, a nade wszystko przejmującym świadectwem starań matki, która walczy o życie swojej jedynej córki.

N  20.45  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 10 (102’)

(Za czapkę gruszek)
3 dni wolności, reż. Łukasz Borowski, Polska 2011, 27’ (dok.)
Spojrzenie na świat z perspektywy głównego bohatera uzmysławia, jak łatwo przywykamy do ciągle zmieniającej się rzeczywistości. Po piętnastu latach spędzonych za więziennymi murami Piotr wychodzi na swoją pierwszą przepustkę. Trzy dni wolności, które mu przysługują, okazują się niezwykle intensywne. Bohatera na każdym jego kroku zaskakuje otaczający świat, który w ciągu tych kilkunastu lat bardzo się zmienił. Zresztą tak jak i on sam, co uświadamia sobie podczas wizyty u swojej siostry.
Konkurs, reż. Jakub Cuman, Polska 2010, 11’ (dok.)
Konkurs jest dokumentalną obserwacją eliminacji Konkursu Chopinowskiego odbywającego się w 2010 roku. Reżyser świetnie uchwycił wielkie emocje, jakie towarzyszą uczestnikom konkursu. W swoim filmie stawia jednak pytanie o celowość i sens rywalizacji w sztuce, która oceniana kategoriami sportowymi i pozbawiana jest swoich najważniejszych cech: intymności, niezależności i indywidualności.
Przyjęcie, reż. Maciej Bochniak, Polska 2011, 11’ (dok.)
Te dni zaliczą z pewnością do najważniejszych w swoim życiu: młodzi ludzie gromadzą się w pewnym miejscu w ustalonym wcześniej czasie, by odprawiać dziwne rytuały. Przechadzają się długimi korytarzami, tańczą, wydają nieartykułowane dźwięki, by ostatecznie zniknąć w czeluści za budzącymi trwogę drzwiami. Tam dostaną swoją szansę, która może zdecydować o ich przyszłości. Wielu z nich pewnie wróci tu za rok, tylko na nielicznych czeka nagroda - adnotacja przy swoim nazwisku: „przyjęty”.
Za czapkę gruszek, reż. Dominika Montean, Polska 2010, 17’ (dok.)
Film o trzech hokejowych weteranach, sędziwych panach koło osiemdziesiątki, którzy od ponad półwiecza związani są z zespołem Cracovii. Przez te wszystkie lata nie wygasła w nich ani (czasem uszczypliwa) przyjaźń, ani pasja do hokeja. Tą drugą starają się teraz zarazić najmłodszych adeptów tego sportu. Zdawało by się, że przepaść pokoleniowa uniemożliwi dotarcie do chłopców wychowanych w innej epoce. A jednak - pewne wartości, takie jak sportowy duch, okazują się uniwersalne.
Zagraj ze mną, reż. Rafał Skalski, Polska 2010, 30’ (fab.)
Hania i Paweł to młode małżeństwo, które przeżywa swój pierwszy poważny kryzys. On jest wyrośniętym rockandrollowcem marzącym o nagraniu płyty, ona myśli o ustatkowaniu się i założeniu rodziny. Niemożność pogodzenia tych dwóch światów sprawia, że Hania ucieka w świat gry komputerowej, w której stwarza swoją wizję idealnego faceta - Lucjana. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy pewnego dnia Lucjan materializuje się... i zamieszkuje z Hanią i Pawłem.

22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 2 (105’)
Klezmatics: na świętej ziemi | The Klezmatics: On Holy Ground, reż. Erik Greenberg Anjou, USA 2010, 105’

The Klezmatics to nowojorski, „za duży na małe sale koncertowe” zespół, który łączy muzykę klezmerską z elementami jazzu, gospel i rocka. Ich energetyczne koncerty porywają do tańca tłumy, o czym kilkakrotnie można było się przekonać na ulicy Szerokiej w Krakowie, podczas Festiwalu Kultury Żydowskiej. Dokument portretuje członków grupy, którzy starają się pogodzić swoją pasję do muzyki z innymi zainteresowaniami i życiem rodzinnym. Podczas światowej trasy zdobywcy nagrody Grammy odwiedzili też Polskę.

Filmy prezentowane w ramach 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

ZAPRASZAMY!

Bookmark and Share