kpb

51. Krakowski Festiwal Filmowy: 25 maja

51. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY

PROGRAM projekcji w Kinie Pod Baranami
:

C - Sala Czerwona
N - Sala Niebieska


środa, 25 maja 

C  14.30  GDZIEŚ W EUROPIE 2
(77’)
Mój ojciec Evgeni | My Father Evgeni, reż. Andrei Zagdansky, USA/Ukraina, 77‘ (dok.) 

Ojciec i syn. Ojciec był przez wiele lat szefem kijowskiego studia filmów popularnonaukowych. Syn opuścił Związek Radziecki, emigrując do Nowego Jorku, gdzie został reżyserem. To on jest autorem tego osobistego, wielowymiarowego dokumentu, w którym rodzinne relacje stają się tłem do zarysowania społeczno-politycznej historii komunistycznej Ukrainy. Rarytasy kronik filmowych z epoki zostały tu skonfrontowane z materiałami z archiwum reżysera.

15.30  RETROSPEKTYWA WOJCIECHA WISZNIEWSKIEGO 2 (79’)
Wanda Gościmińska. Włókniarka, reż. Wojciech Wiszniewski, 1975, 20’ (dok.)
Jeden z dwóch pokazywanych na festiwalu filmów Wiszniewskiego, które w PRL zostały dopuszczone na ekrany. Dawna przodownica pracy, w hieratycznych pozach deklamująca swój życiorys, ukazana została w sztucznym świecie, zaludnionym przez symbole z epoki: postaci górników, rybaków i żniwiarek z kronik, plakatów, banknotów. Dowodząc fałszu czasów stalinowskich, autor starał się zrozumieć ich zdumiewającą trwałość. Brązowy Smok za scenariusz na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Elementarz, reż. Wojciech Wiszniewski, 1976, 8’ (dok.)
Film, pomyślany pierwotnie jako dokument o twórcy polskiego Elementarza, Marianie Falskim, przyniósł zupełnie odmienny rezultat: zdumiewający zapis stanu ducha Polaków lat siedemdziesiątych, przekraczający wszelkie bariery i konwencje gatunkowe ówczesnego kina. W miejsce dawnego, wyidealizowanego Elementarza, ukazanego w pierwszej części filmu, w drugiej autor zaproponował jego współczesny wariant: posępny, bliższy rzeczywistemu klimatowi epoki, zaś w trzeciej stworzył osobliwą wariację na jego temat. Film nagrodzony - już po śmierci autora - Złotym Lajkonikiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Stolarz, reż. Wojciech Wiszniewski, 1976, 13’ (dok.)
Na tle sygnałów zwiastujących kolejne epoki polityczne, bohater ciągnie swoją prywatną historię, opowiadaną językiem, w którym ton meldunku wojskowego łączy się z tonem przywatnych zwierzeń.
Sztygar na zagrodzie, reż. Wojciech Wiszniewski, 1978, 12’ (dok.) 
Drugi z filmów przeglądu, dopuszczonych w PRL do rozpowszechniania. Portret autentycznej postaci przedstawiony w sposób fabularny, nawiązujący do poetyki twórczości ludowej i komentowany zza kadru gorzko-żartobliwą przyśpiewką. Emerytowany górnik, przybywający z rodziną na wieś i próbujący podjąć samodzielną działalność gospodarczą, ponosi klęskę, odrzucony przez miejscową społeczność. Kompromitacja stereotypów propagandowych z epoki Gierka. Brązowy Lajkonik na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Szajbus. Film o Wojtku Wiszniewskim, reż. Andrzej Mellin, 1985, 26’ (dok.) 
„Szajbus” to przydomek, jakim obdarzyli Wiszniewskiego koledzy z łódzkiej Szkoły Filmowej. Dokument został nakręcony trzy lata po jego śmierci przez przyjaciół i współpracowników. Zawiera, oprócz fragmentów filmów, oryginalne materiały ikonograficzne (m.in. zdjęcia rodzinne i filmowy wizerunek warszawskiego mieszkania reżysera, nakręcony tuż po jego śmierci), a w ścieżce dźwiękowej - poświęcone Wiszniewskiemu komentarze i zapis rozmowy, którą w 1979 roku przeprowadził z nim Krzysztof Krauze.

17.00  SPOJRZENIE NA HOLANDIĘ 2 (84’)
Młode gangi z Amsterdamu | Crips. Strapped ‘n Strong, reż. Joost Van Der Valk, Mags Gavan, 2009, 84’ (dok.)

Film opowiada o brutalnym życiu gangu Crips w Hadze - grupy składającej się z emigrantów z Surinamu i Antyli, którzy zajmują się napadami z bronią, handlem narkotykami i walką z konkurencyjnymi grupami. Film praktycznie bez cenzury pokazuje kulturę przemocy, na której opiera się wspólnota, którą początkowo łączyła muzyka hip hopowa. Twórcy starają się także sięgnąć głębiej i dotrzeć do przemyśleń i uczuć samych gangsterów, których życiowe ścieżki bywają mocno poplątane.

N  18.15  PANORAMA FILMU POLSKIEGO 2 (101’)

(Zaćmienie)
Magiel, reż. Adrianna Dunin-Wąsowicz, Polska 2010, 16’ (dok.) 
Opowieść o umierających małych polskich biznesach i kończącej się pewnej epoce. Nostalgiczne wspomnienia właścicielki magla. To, co kiedyś wydawało się trwałe i wieczne, okazuje się nieprzydatne w nowym społeczeństwie. Oglądamy prywatną, skromną opowieść o miejscu, które za chwilę nikomu nie będzie potrzebne. Pokolenie urodzone po 1990 roku chyba już nie wie, co to krochmal...
Zaćmienie, reż. Paweł Maślona, Polska, 26’ (fab.)
Do tej pory w życiu Adama wszystko szło zgodnie z planem - żona, dom, syn, który niebawem przyjdzie na świat... Dopiero śmierć matki wytrąca go z bezpiecznych kolein życia - spada na niego obowiązek zaopiekowania się niedołężnym ojcem. Nie chcąc dostosowywać swojej wygodnej egzystencji do nowych okoliczności, postanawia oddać wdowca do domu opieki. Wtedy jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że konsekwencje tej decyzji zdeterminują jego własny los.
Darling I lowe ju, reż. Anna Błaszczyk, Polska 2010, 59’ (dok.)
W kurortach egipskich na potęgę kwitnie biznes turystyczno-miłosny. Może to jakiś specjalny rządowy program, w którym zadaniem młodych i pięknych egipskich chłopców jest podrywanie turystek? Każda znajdzie swojego adoratora - wiek nie gra roli. A europejskie kobiety mają pieniądze na finansowanie fikcyjnych chorych matek i kupowanie kart do telefonu. „To jest takie wzruszające, że chłopiec trzyma w objęciach kobietę, która mogłaby być jego matką. Z takim wielkim szacunkiem, z uwielbieniem i powiedziałabym dumą, że on jest mężczyzną tej kobiety” - mówi jedna z bohaterek.

C  19.30  KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE 2 (90’)
Karla przychodzi na świat | Karla’s Arrival, reż. Koen Suidgeest, Hiszpania, 90’

Dziewiętnastoletnia Sueylin Aguilar mieszka w niewielkim parku w Managui, wraz z innymi bezdomnymi. Nie zmienia się to nawet wtedy, gdy rodzi córeczkę - Karlę. Jednak po pewnym czasie młoda matka dochodzi do wniosku, że pragnie dla dziecka lepszego życia niż jej własne. Postanawia zacząć wszystko od nowa. Ale nie jest to proste... Kamera towarzyszy matce i córce, tworząc osobisty i intymny zapis życiowej próby, jaką jest dla bohaterki macierzyństwo.

N  20.45  NOC ETIUD STUDENCKICH 3 (148’)
The Netherlands Film And Television Academy 

(Równaj kroki)
Ocalić Doel | Doel Alive, reż. Tom Fassaert, Holandia 2006, 34’ (dok.)
Niedaleko portu w Antwerpii leży wioska Doel. Od dziesięcioleci stała ona na przeszkodzie megalomańskiej ekspansji Antwerpii, a teraz musi w końcu zniknąć. Podczas, gdy wioska powoli umiera, stara Emilienne próbuje zachować pozory normalności.
Z dala od bliskości | Far From Close, reż. Martijn de Jong, Holandia 2010, 24' (fab.) 
W filmie przeplatają się cztery historie o szczęściu i strachu przed nim. Chociaż szczęścia mogą zaznać wszyscy czterej bohaterowie - starzy i młodzi - zbyt duży jest ich strach, który powstrzymuje ich przed poddaniem się mu. 
Obserwując ciemność | Nightwatchers, reż. Menno Otten, Holandia 2008, 10’ (dok.)
Krótki dokument, w którym znajdujemy się w ciemnym pomieszczeniu. Jest to miejsce, gdzie odgłosy nocy stają się muzyką, a rzeczywistość i nieświadomość nie jest zdefiniowana. Nagle budzimy się i musimy się zmierzyć z rzeczywistością. 
Film Jacco | Jacco’s Film, reż. Daan Bakker, Holandia 2009, 18’ (fab.)
Jacco jest naukowcem, wynalazcą, muzykiem, filozofem, architektem i sportowcem. Mieszka z rodzicami, ponieważ ma tylko dziesięć lat. Śledzi świat przez peryskop i pracuje nad wyjątkowym modelem podziemnego pomieszczenia. 
Równaj krokiHold the Line, reż. Sem Assink, Holandia 2005, 6’ (anim.)
Czterech żołnierzy maszeruje poprzez pozostałości zrujnowanego świata. Dyscyplina trzyma ich razem. Kiedy wpadną w zasadzkę zastawioną przez niewidzialnego wroga - znajdą niezawodny sposób, jak go pokonać.
Lukomir- pół roku wolnego | Lukomir - Six Months Off, reż. Niels van Koevorden, Holandia 2010, 30’ (dok.)
Lukomir w Bośni. Ismet, Dervo i Nura są całkowicie odizolowani od reszty społeczeństwa żyjąc w przykrytym śniegiem świecie owiec i nicości. Próbują dalej wieść życie w miejscu, które kiedyś było dobrze prosperującym rodzinnym interesem.
Mo, reż. Eché Janga, Holandia 2010, 26’ (fab.) 
Mo to film o prawdziwej przyjaźni, o dwóch duszach dryfujących przez prądy życia. Chris i Mo są nierozłączni i czują się świetnie, kiedy razem wkraczają w dorosłość. Pojawia się jednak nowa okoliczność, która może zagrozić ich przyjaźni.

C  22.00  DŹWIĘKI MUZYKI 5
Wiatr od wschodu
| Eastern Wind: the Film, reż. György Szomjas, Węgry 2010, 80’

Miqueu jest muzykiem. Wraz z żoną i synami mieszka w Prowansji. Pasjonuje się tradycyjną muzyką swojego regionu lecz także muzyką węgierską - stamtąd pochodzi. Gdy otrzymuje zaproszenie, by zagrać koncert wspólnie z węgierskimi muzykami - Miqueu wyrusza do Budapesztu, by skompletować zespół. To dla niego znakomita okazja, by po latach spotkać starych przyjaciół. Ich rozmowy, wspomnienia i próby to przygrywka do finałowego koncertu, w którym zabrzmią pieśni prowansalskie, francuskie i węgierskie.

Filmy prezentowane w ramach 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

ZAPRASZAMY!

Bookmark and Share