kpb

Manderlay

tytuł oryginalny: Manderlay

reżyseria: Lars von Trier
aktorzy: Bryce Dallas Howard, Isaach de Bankole, Willem Dafoe, John C. Reilly, Danny Glover

czas trwania: 139 min.
produkcja: Dania/Szwecja/Niemcy 2005
premiera: 2006-01-06

MFF w Cannes 2005: konkurs główny
Europejskie Nagrody FIlmowe 2005 - 3 nominacje: najlepsze zdjęcia, najlepsza muzyka, najlepsza scenografia

Druga, po Dogville, część trylogii U.S.A. Larsa von Triera, który tym razem mierzy się z problemem rasizmu i niewolnictwa. 
 
Po tym jak z udziału w drugiej części cyklu zrezygnowała grająca główną rolę Nicole Kidman na jej miejsce von Trier wybrał Bryce Dallas Howard, córkę amerykańskiego reżysera Rona Howarda. Z tą zmianą wiązała się również zmiana aktora odtwarzającego rolę ojca głównej bohaterki. Willem Dafoe pojawił się zatem w zastępstwie Jamesa Caana.

Po wymierzeniu sprawiedliwości miasteczku Dogville Grace (Howard) wraz z ojcem (Dafoe) oraz jego gangsterską świtą trafiają przypadkiem do Manderlay. Jest rok 1933, a ta plantacja gdzieś pośrodku Alabamy, odgrodzona od świata żelazną kratą, jest miejscem, gdzie nadal kwitnie niewolnictwo. Pomimo tego, że zostało oficjalnie zniesione siedemdziesiąt lat wcześniej.

Po śmierci starej właścicielki Manderlay (Lauren Bacall), główna bohaterka dokonuje spóźnionego aktu wyzwolenia czarnoskórych niewolników. Ci jednak z początku odnoszą się do podarowanej im wolności dość nieufnie. „Tu, w Manderlay, my, niewolnicy, jedliśmy kolację o siódmej. Kiedy jedzą ludzie wolni?” - pyta jeden z nich. Grace postanawia obalić stare prawo i nauczyć byłych służących zasad funkcjonowania społeczeństwa równych ludzi.

Siła kina Larsa von Triera polega w dużej mierze na jego ideologicznej i politycznej niepoprawności. W pierwszej części filmowego cyklu mieszkańcy Dogville wykorzystywali Grace do granic możliwości. W Manderlay ta sama postać zjawia się jako oswobodzicielka grupy ciemiężonych. Jej naiwny idealizm, zbudowany na poczuciu winy białych wobec czarnych, zostaje zderzony z sarkastycznym poczuciem humoru Larsa von Triera, a idee demokracji i wyzwolenia, będące jednym z naczelnych tematów filmu, zostają na końcu zestawione z kalejdoskopem zdjęć.


| Following Dogville, the second part of Von Trier's American Trilogy. The story continues from the point where Grace left Dogville. We follow her and her father as they come to Manderlay, a plantation in Alabama where they witness the horrors and injustice of slavery, which compels Grace to intervene.


Pokaz w ramach festiwalu Letnie Tanie Kinobranie 2015,
tydzień 5: Światło i mrok.



ZWIASTUN:

Bookmark and Share