Nagroda Rosyjskiej Akademii Sztuki Filmowej: Najlepsza główna rola męska (Jewgienij Cyganow), Najlepsza męska rola drugoplanowa (Jurij Kuzniecow)
MFF w Wenecji 2018: Nagroda dla Najlepszej aktorki (Natalia Kudriaszowa) sekcji „Orizzonti”
Natasza Mierkułowa i Aleksiej Czupow jako scenarzyści nie unikają blockbusterów (Salut 7, serial kinowy Gogol), ale jako reżyserzy pozostają wierni kinu autorskiemu. To ich drugie wspólne – po skandalizujących nowelowych Miejscach intymnych sprzed sześciu lat – pełnometrażowe dzieło, w znacznym stopniu kontynuujące tamtą tematykę. Człowiek, który zaskoczył wszystkich, wykorzystując motywy syberyjskiego eposu o kaczorze Żambie, który postanowił oszukać Śmierć, wpisuje się w jak najbardziej współczesny dyskurs na temat tożsamości płciowej, tolerancji i praw człowieka. Jest również gorzkim i bolesnym portretem mentalności mieszkańców rosyjskiej prowincji (choć akurat w tym kontekście film jest dużo bardziej uniwersalny), dla których każda inność jest podejrzana.
Jegor Pietrowicz – szanowany przez wszystkich strażnik lasu, broniący go i przed kłusownikami, i przed zapędami lokalnych władz – praktycznie z dnia na dzień staje się śmiertelnym wrogiem wiejskiej społeczności, która nie może wybaczyć mu jego życiowego wyboru. Prowokujące postępowanie Jegora jest jednak uzasadnione, ma swoje źródło w przekonaniu o zbliżającej się wielkimi krokami agonii. By jej uniknąć, mężczyzna gotowy jest na największe nawet wyrzeczenia.
Film Mierkułowej i Czupowa wywołuje psychiczny i fizyczny ból, lecz jego doznanie jest konieczne, aby niemal na własnej skórze poczuć, co wiąże się ze społecznym odtrąceniem i jakie mogą być jego bezpośrednie i długoterminowe skutki.
Film prezentowany w ramach Sputnik nad Krakowem - replika 13. Sputnika nad Polską
ZWIASTUN oryginalny: