fot. Henrik Ohsten
Psychopatyczny morderca, religijni fanatycy i nierozwiązana sprawa zaginionych dzieci. Wszystko to w ekranizacji trzeciego już bestsellerowego kryminału napisanego przez mistrza gatunku Jussiego Adler-Olsena, autora stawianego na równi z Henningiem Mankellem, Stiegiem Larssonem i Jo Nesbø, który ma na koncie wszystkie najważniejsze nagrody literackie Skandynawii, w tym prestiżowy Szklany Klucz.
Detektyw Carl i jego pomocnik Assad z Departamentu Q nie raz już udowodnili, że nie ma czegoś takiego jak sprawy, których nie da się rozwiązać. W ich ręce trafia zamknięta w butelce tajemnicza wiadomość. Tekst liczy sobie 8 lat, a całość napisana jest dziecięcym pismem przy pomocy ludzkiej krwi. Carl i Assad trafiają na trop grupy religijnych fanatyków, którzy nigdy nie zgłosili zaginięć swoich podopiecznych. Detektywi rozpoczynają śmiertelnie niebezpieczną grę z psychopatycznym mordercą, który wystawi wiarę bogobojnych rodziców na najwyższą próbę.
REŻYSER O FILMIE:
To filmowa opowieść o wierze – a także o rzeczach wynikających z jej braku. To historia dwóch przyjaciół policjantów, którzy nigdy dotąd nie rozmawiali ani o religii, ani kwestiach wiary. Niespodziewanie okazuje się, że ich podejście do tych spraw może mieć kluczowe znaczenie w prowadzonym śledztwie. (...) Fabuła przemieszcza się pomiędzy różnymi grupami religijnymi oraz klasami społecznymi, a sam film staje się ostatecznie przestrzenią do niezwykłych interakcji między ludźmi, którzy w dzisiejszej, współczesnej Europie zdają się egzystować w równoległych rzeczywistościach. Mam głęboką nadzieję, że w Wybawieniu udało mi się przedstawić kilka zagadnień kluczowych dla przyszłości współczesnej Europy.
Hans Peter Molland, reżyser
ZWIASTUN: