kpb

Ostatnie dni miasta (In the Last Days of the City)

tytuł oryginalny: Akher ayam el madina

reżyseria: Tamer El Said
aktorzy: Khalid Abdalla, Laila Samy, Hanan Youssef

czas trwania: 118 min.
produkcja: EG/DE/UK/AE
premiera: 2017-03-24
język: arabski
napisy: polskie, angielskie
in Arabic with Polish and English subtitles
info: Letnie Tanie Kinobranie

MFF w Berlinie 2016: Nagroda Caligari
MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 2016: Grand Prix Festiwalu za najlepszy film
 

Powiedziałeś: „Pojadę do innej ziemi, nad morze inne. Jakieś inne znajdzie się miasto, jakieś lepsze miejsce. Tu już wydany jest wyrok na wszystkie moje dążenia i pogrzebane leży, jak w grobie, moje serce”, pisał aleksandryjski poeta Konstandinos Kawafis. 35-letni Khalid pracuje nad filmem, który ma oddać ducha czasu, uchwycić puls rodzinnego Kairu, gdy stary świat sypie się i kruszy. Na myśl o więzi z miastem nie opuszcza go elegijny ton, przeczucie końca przenika wszystkie działania. Khalid musi opuścić swoje mieszkanie w śródmieściu, bliscy powoli odchodzą, a tęsknota za niespełnioną miłością wciąż spędza mu sen z powiek. Podczas gdy montażysta załamuje ręce, reżyser dyskutuje z przyjaciółmi o bliznach, jakie miasto może po sobie zostawić, i przegląda nagrany materiał, poszukując elementu łączącego w całość obrazy, wspomnienia i impresyjne epizody.

 

Podobne wątpliwości musiały towarzyszyć Tamerowi El Saidowi, który swój debiut realizował od 2007 roku, by w rezultacie z 250 godzin nagrań zbudować dwugodzinny mozaikowy portret Kairu przed rewolucją, przysypanego pyłem miasta w kolorze piasku, wypełnionego ruchem i szumem niczym morze, jednocześnie zbuntowanego i hołdującego tradycji.

 

| You said: "I'll go to another country, go to another shore, find another city better than this one. Whatever I try to do is fated to turn out wrong and my heart lies buried as though it were something dead," wrote Alexandrian poet, Constantine P. Cavafy. Khalid, a 35-year-old director, is working on a film that is supposed to capture the spirit of his home town of Cairo, as the old order crumbles under foot. A eulogy-like feeling accompanies his thoughts about the city and a premonition of the end permeates all he does. Khalid has to leave his downtown flat, his dear ones are slowly departing, and a longing for an unfulfilled love keeps him awake at night. While his film editor laments, the director discusses the scars a city can inflict and reviews his recordings to find an element that might bring together the images, memories and impressionistic episodes. Similar doubts must have accompanied Tamer El Said, whose 2007 debut distilled 250 hours of material into a two-hour mosaic-like image of Cairo before the revolution, a city under a layer of sand-colored dust, filled with movement and clamor like a sea, a city that is at once rebellious and traditional. This city will always pursue you. 

Opracowanie dla www.nowehoryzonty.pl: Agnieszka Szeffel

 

Pokazy w ramach: Letnie Tanie Kinobranie 2017.
Tydzień 3.: Prawdziwe życie

 

ZWIASTUN:

Bookmark and Share